Få succes online - Inspirerende interviews

Sådan startede jeg

Jeg har blogget igennem mange år, men det er først det seneste år, jeg har brugt det i forretningsøjemed.

Jeg brugte min deltagelse i Den Store Bagedyst som platform for at kommeJette Gad - Professionel blogger igang for alvor.

Min deltagelse i programmet betød, at jeg blev mere modig i forhold til min forretning – hvis man kan servere kiksede mesterværker for to af landets absolut dygtigste fagfolk (uden at dø af det vel at mærke) så kan man også alt muligt andet.

Derfor tog jeg springet og gik all in med min blog.

Senere var jeg så heldig at få en kontrakt hos Bloggers Delight, og det har betydet arbejdsro i forhold til, at jeg mest skal koncentrere mig om at lave virkeligt godt content, som er det, jeg holder mest af i mit arbejdsliv.

Mit samarbejde med dem har også betydet endnu flere muligheder for spændende samarbejder og er en stor del af min forretning i den form den har nu.

 

Det bedste jeg har gjort for min forretning

Det bedste jeg har gjort for min forretning er at arbejde med min forretningsmodel – det tager tid at finde ind til sin virksomheds DNA og selve arbejdet med at bygge forretningsmodellen er heller ikke gjort på en formiddag.

Til gengæld har jeg nu et redskab jeg kan benytte, når jeg udvikler min forretning og samtidig fungerer den som en “lakmustest” når jeg fra tid til anden får en million idéer, der stikker af fra det jeg har som mit kernefokus og værditilbud i min virksomhed.

Jeg kan meget nemt sortere i mine idéer, når jeg løber dem igennem min forretningsmodel, og det sparer mig for en masse tid og sikrer, at jeg hele tiden er på rette vej.

En anden essentiel sag er at have et netværk, jeg kan sparre med fagligt og professionelt. Jeg har ikke et decideret advisory board, men nogle mennesker jeg ved, jeg kan stole på i forhold til, at jeg kan få faglig og ærlig sparring, når jeg har udfordringer.

At sætte mit content i system og bruge nogle af de redskaber, jeg har fået foræret på Majs forløb har været virkelig værdifuldt.

Det betyder, at jeg nu kan koncentrere mig om at gøre det jeg er bedst til, og lade online redskaberne arbejde for mig.

Det har været nemt at integrere og fordi jeg i forvejen er fan af systemer, er jeg svært begejstret for hele tiden at kunne følge med i statistikker, SEO ratings og Google analyser.

 

Sådan tjener jeg mine penge

Jeg har flere indtjeningskilder i min virksomhed.

Størstedelen af min indtjening stammer fra samarbejdsaftaler med virksomheder, som jeg enten leverer opskrifter, guides eller journalistisk arbejde til.

Jette er professionel blogger

Nogle aftaler har jeg selv lavet, andre får jeg gennem mit bloggernetværk.

Der er desuden opsat affiliate-aftaler på min blog, men det er ikke noget, jeg arbejder så intensivt og strategisk med (endnu).

Ud over den indtjening, der er direkte forbundet med mit arbejde som blogger har jeg lidt undervisning på universitetet, hvor jeg blandt andet underviser i brugen af forretningsmodeller.

 

Sådan er en arbejdsdag for mig

Jeg arbejder som regel ud fra en ugeplan (og månedsplan for min blog) – det betyder at jeg hver morgen har en idé om hvad dagen bringer.

Jeg kan godt lide at have struktur, og det betyder, at jeg er mere effektiv, så det er et godt redskab for mig.

Typisk starter dagen med, at jeg skriver en kladde til et par blogindlæg, der er planlagt nogle dage/uger frem i tiden. Jeg forsøger at planlægge sådan, at jeg ikke skal fotografere til opskrifter hver dag, men samler den del på hele dage, så jeg bruger min tid bedst muligt.

Jeg tjekker op på, om jeg har deadline på nogle ting, der mangler at blive leveret endeligt (opskrifter, artikler og lignende).

Som led i min strategi, bruger jeg naturligvis en del tid på at opdatere de sociale medier, men jeg er meget opmærksom på, at det ikke stjæler for meget af min tid, og jeg har derfor også sat den del i system.

Dagen kan også byde på besøg hos fødevareproducenter, hvis jeg for eksempel skal skrive et portræt af en virksomhed.

Her laver jeg alt selv – alt fra interviewspørgsmål til fotografering og efterfølgende at skrive.

Nogle dage er jeg i køkkenet hele dagen for at udvikle opskrifter, som jeg skal bruge enten til min blog eller som del af en samarbejdsaftale.

Og så er der jo også alt det praktiske arbejde – indkøb til udvikling af opskrifter, mailkorrespondancer, møder, interviews, bogføring og fakturering.

 

Den dag, det gik op for mig, at jeg nok skulle klare det i min virksomhed

Det var den dag, jeg havde sorteret al overflødigt fra i min tanker omkring min forretning – fokus gjorde hele forskellen.

Hvad ville jeg egentlig, hvilke produkter ville jeg egentlig gerne tilbyde, hvor ville jeg gerne hen med min forretning?

Mange af de spørgsmål arbejdede jeg med på OMMF forløbet, og det øgede fokus på min kerneforretning, gjorde det ret nemt for mig at tro på, at jeg nok skulle klare det.

Jette blogger professionelt

Bagefter føltes det ret fjollet, at jeg havde sat så mange begrænsende tanker op omkring det – særligt med tanke på, at jeg er uddannet inden for området og jo „burde“ have været rationel omkring det. (det kan man ikke nødvendigvis når det er ens egen forretning, der er tale om – derfor er OMMF forløbet også så genialt)

 

Jeg havde fået hurtigere succes, hvis…..

Jeg havde haft tillid til at min idé var bæredygtig – jeg havde travlt med hele tiden at forsøge at gøre mig mere klog på alle mulige områder.

I virkeligheden stjal det bare fokus fra det vigtige – mit kerneprodukt.

Da jeg først fik lavet min forretningsmodel, var det ret tydeligt, at min jagt på mere viden var overflødig – jeg vidste allerede alt det jeg skulle vide.

Jeg tænker, at det er ret typisk for „skrædderens børn“ – jeg kunne nemt undervise andre i hvordan man udvikler og anvender forretningsmodeller – det var bare først, da jeg tog min egen medicin, at min forretning for alvor tog fart.

 

Det her skal du fokusere på fremadrettet

Find frem til de kerneydelser du vil tilbyde i din forretning – mange tror fejlagtigt, at man skal tilbyde alt, bare folk er villige til at betale for det.

Vær ikke nervøs for at dit produkt er for snævert – målgruppen er aldrig alle.

Hvis du har flere typer kunder, kan det være en god idé at segmentere dem – hvert segment sit marketingmix.

Kunderne skal ikke alle have samme tilbud, service og markedsføring. Arbejdet med segmentering er godt givet ud.

Vær klar i din kommunikation omkring dine værditilbud – hvilken værdi (og ikke bare produkter) er det du tilbyder dine kunder, hvad hjælper du dem med, hvilke fordele har de af at arbejde sammen med dig.

Dan dig et overblik over de forskellige arbejdsopgaver du har i din virksomhed og vær kritisk i forhold til, hvad du bruger din tid på – det er så let at blive fanget i at lave noget, man lige synes er spændende, men som ikke nødvendigvis giver værdi på lang sigt.

Lav også gerne en mere langsigtet strategi – hvor vil du gerne være om 1 år – hvad skal der til (step by step) for at du kan nå dine mål.

 

Derfor har jeg succes

At fokusere på mine kerneydelser har gjort en stor forskel for mig – det med at sige ja til alt for blot at „komme ind på scenen“ er ikke nødvendigvis en succesfuld strategi.

Jeg bruger redskaberne (særligt dem der omhandler SEO og strategi for online markedsføring) fra OMMF forløbet benhårdt – jeg kan hele tiden følge med i statistikkerne på min hjemmeside og følge de annoncer, jeg måtte lave og rette til efter det.

For mig er det vigtigt, at det jeg siger ja til, er i overensstemmelse med den virksomhedsfilosofi jeg har – jeg er kræsen med hensyn til, hvem jeg arbejder sammen med.

Jette tjener penge på at være professionel blogger

Til gengæld går jeg også gerne en ekstra mil for de samarbejdspartnere jeg har.

Vær opsøgende og spørg gerne, hvis der er nogle mennesker, du gerne vil arbejde sammen med – du kommer utroligt langt med en mail eller et telefonopkald, hvor du fortæller om hvad din passion er, og hvordan du tænker at et evt. samarbejde vil kunne gavne begge parter.

Når folk spørger mig, hvordan jeg har gjort (og underforstået hvad den korte vej til succes er) kommer jeg med det samme (måske kedelige) svar hver gang: „There is no secret – I put in the work.“

Det er på én og samme tid både irriterende og befriende – befriende fordi det betyder, at vi alle kan gøre det, når bare vi er villige til at arbejde for det.

 

Jeg anbefaler, at du følger…

# Jeg er ubetinget Scott Stratten fan – hans filosofi om relationsmarkedsføring går rent ind hos mig.

Hans bog Unmarketing er en af de absolut bedste, jeg har læst om at skabe relationer med sine kunder og leverandører og hans „no bullshit“ tilgang er befriende.

At skabe og give noget af reel værdi til sine kunder og i sine samarbejdsrelationer holder i min verden hele vejen hjem.

Læs mere om Scott Stratten her <—

# På den danske scene synes jeg at Morten Elsøe udmærker sig i netop disciplinen værdiskabelse – han formår med sin kommunikation på de sociale medier at tilbyde masser af værdi uden samtidig blot at bruge det som et påskud for at sælge noget.

Det er i min verden ret beundringsværdigt.

Læs mere om Morten Elsøe her <—

 

Det bedste tip Maj har givet mig

# At arbejde i intensive tidsintervaller har gjort en stor forskel for min arbejdsdag.

Jeg planlægger et antal intervaller, hvor jeg arbejder intensivt med en bestemt arbejdsopgave uden at lade mig forstyrre af hverken telefon, mail eller sociale medier.

Det er ret utroligt hvor produktiv man kan være på en halv time, hvis man er fuldt fokuseret.

# At gøre det grundlæggende arbejde i forhold til online markedsføring ordentligt fra starten – så arbejder systemerne for mig resten af tiden.

Jeg ved, at når jeg har lagt fundamentet til et godt blogindlæg i form af blandt andet SEO og godt content, så får jeg så meget mere tilbage, end den tid jeg har lagt i det.

At arbejde strategisk med de data jeg får ind på den baggrund er også en væsentlig del af strategien for min virksomhed.

***

***

Sådan Jette – Jeg glæder mig til at følge dig fremover og både nyde dine opskrifter (herhjemme er vi speciel fan af de Marcipanhorn-opskriften, som er SÅ nem at lave med børn), men også at se, hvordan det stille og roligt men i et stødt og fast tempo vokser med din blog, dine følgere og selvfølgelig din bundlinje.

Maj Wismann interviewer Jette GadJeg er slet ikke i tvivl om, at Jettes blog vil blive en af “dem”, alle os “der følger bloggere” vil snakke om i løbet af få år.

Og hvad med dig?

Har du fundet din hylde online?

Kh,
Maj

 

 

Vil du vide mere?

Følg Jette på instagram her <—

Følg Jettes blog her <—

★ Læs mere om Maj´s store Online Markedsførings Mentor Forløb her <—

→ Få hjælp til flere kunder. Nu! ←
Close

Få Gratis adgang til 3 online foredrag

  • Kickstart din klientforretning" + arbejdsark
  • Sådan opbygger du en hjemmeside, der arbejder for dig 24/7
  • Spark R** i din biz med webinars
  • Følg mit nyhedsbrev og få onlinebiz tips, der virker
.