Få succes online - Inspirerende interviews

 

Sådan startede jeg

Jeg overtog Gilpa for 8 år siden, som dengang primært handlede med forhandlere, pensioner og opdrættere.

Erik sælge hundefoder onlineDen daværende ejer havde startet en webshop til private kunder et års tid forinden, som på daværende tidspunkt ikke udgjorde nogen særlig stor del af forretningen.

Jeg har siden ændret Shopsystem til danske Shoporama og har haft stor fokus på online synlighed til både B2B og B2C.

Det er alt andet end lige, lettere at skaffe nye kunder, hvis de henvender sig selv, end traditionelt salgsarbejde via telefon og landevej.

En stigende interesse for onlinesalg har fik mig til at se i retning af Maj’s Online Mentorforløb.

 

 

Det bedste jeg har gjort for min forretning

Det er svært lige at sætte en finger på én ting, der er det bedste jeg har gjort for min forretning.

Men det skal helt sikkert findes indenfor online tiltag.

Helt konkret er der to ting, som har betydet meget for min forretning – og ikke mindst på det personlige plan som soloselvstændig.

En stor ændring for mig selv (min egen faglige viden) og min online-synlighed, er skiftet til et dansk webshop-system (Shoporama), med et meget stærkt netværk.

Via dette netværk åbnede der sig en hel ny verden, med SEO, online marketing, konverteringer og kendskab til landets bedste indenfor online handel.

Via netværket fik jeg kendskab til Maj Wismann og ikke mindst Maj’s Online Mentorforløb, som for mig, var det perfekte supplement til mit øvrige netværk og diverse SEO-konferencer mv.

Jeg har altid lange to-do-lister efter møder og konferencer, men får dem aldrig implementeret i min forretning.

Som selvstændig og eneste ansatte i den daglige drift, er der arbejdsopgaver nok, og der går hurtig ”drift” i den, som betyder at udviklingstiltag bliver skubbet til side.

Maj’s mentorforløb gav mig præcis det, som mange møder og konferencer ikke giver!

– En kobling af vigtig og relevant viden om salg online, men også en praktisk viden om, hvordan tingene bliver implementeret og ført ud i livet. Men også hvordan jeg kan skabe tiltag, som udført korrekt, kan betyde rigtig meget for min forretning på den lange bane.

Med andre ord hvordan udviklingstiltag prioriteres i en travl hverdag, hvor driftsopgaver nemt kan udgøre en hel arbejdsdag.

Helt konkret arbejde jeg på et online univers for nye hundehvalpe ejere.

Dels en e-bog og dels en hjemmeside, der med tiden skal udvides med relevante artikler.

Denne idé og ønske har jeg faktisk haft liggende i årevis, uden rigtig at kunne finde det rette format og metode.

Dinhundehvalp.dk

 

Sådan tjener jeg mine penge

Jeg importerer selv produkter (hundefoder og kattemad) fra udlandet.

Det sælger jeg så videre til andre forhandlere, opdrættere og pensioner (B2B) via telefon og e-mail, foruden direkte salg til private (B2C) via webshop.

 

Sådan er en arbejdsdag for mig

En stor del af dagen går med at arbejde med daglig drift, i form af:

► Håndtering af ordre

► Bestille varer hjem

► Besvare opkald og skrive svar på henvendelser fra hundeejere, med spørgsmål om alt hvad der vedrører hunde, foder og livet med hunde generelt

► Derudover ture på landevejen til kunder og vores lager

Imellem dette, lægger jeg “tidsblokke” (som jeg lærte på Maj´s forløb) på forskellige varighed til udviklingsopgaver som f.eks.:

► SEO

► Nyhedsbreve,

► Artikelskrivning til bloggen

► og generelt arbejde med webshop og andre hjemmeside-ting.

Erik sælger hundefoder bla via dinhundehvalp.dk

 

Den dag, det gik op for mig, at jeg nok skulle klare det

Da jeg fik flyttet min webshop til et nyt system og begyndte at opsøge netværks og e-commerce konferencer.

Pludselig kunne jeg forstå noget af det, som fagfolk snakkede om!

Det var fedt, og jeg kunne jo se, at der var store muligheder online, hvis jeg lagde et arbejde i det.

 

Jeg havde fået succes hurtigere, hvis…

De første to år med Gilpa og webshop, famlede jeg mig frem, og lod mig overtale til samarbejde med nogle SEO og webshop firmaer, hvis eneste formål, var at få min underskrift på nogle tvivlsomme kontrakter, med 12 mdr. opsigelse!

Desværre lykkes det for dem.

Og deres arbejde med SEO og min webshop, bidrog bestemt ikke positivt til min online synlighed og salg.

I stor frustration bestilte jeg for godt 6 år siden, en SEO rapport hos Thomas Rosenstand.

– Og derefter gik det stærkt i den rigtige retning!

Med ny webshop og et netværk, som den dag i dag, stadig betyder rigtig meget for mig.

 

Det her skal du fokuserer på fremadrettet

Efter Maj’s Mentorforløb har jeg ændret min måde at arbejde og planlægge mine dage på.

Det kan lyde banalt, men efter mange år, hvor drift af forretningen var det, som jeg brugte mine arbejdsdage på, og hvor udviklingsarbejde blev udført i weekender og andre fridage.

Den del er ændret nu.

I dag fokuserer jeg (næsten kun) primært på udvikling af Gilpa.

Det betyder selvfølgelig ikke at driftsopgaverne ikke skal håndteres, for det skal de.

Men en bedre planlægning af mine opdager og arbejdsdage, gør min tid mere effektiv.

Erik får hjælp på kontoret

 

Derfor har jeg succes…

Det er nok at stramme den at jeg påstår, at jeg har succes 😀

Men…

Jeg er tilfreds med den udvikling jeg og min forretning har haft gennem de senere års tid.

Specielt projektet jeg arbejde på i Maj’s mentorforløb, tror jeg meget på.

E-bogen er færdig, men hjemmesiden mangler stadig indhold, som jeg arbejder med løbende.

Erik sælge hundefoder og kattefoder online

 

Jeg anbefaler, at du følger:

Jeg forsøger at holde mig opdateret omkring e-commerce og SEO, mest via nyhedsbreve og podcasts.

Morten Vadskær var den allerførste der fortalte mig om SEO på et sprog, som jeg kunne forstå. Han havde dengang heldags undervisning om SEO i Aalborg. Morten er medejer og medudvikler af webshopsystemet Shoporama, som jeg anvender, og har derfor rig mulighed for at høste af Mortens store viden om SEO. – Følg Morten her <—

Thomas Rosenstand’s SEO-LEX er nok den SEO-bog, jeg har læst flest gange, og stadig vender tilbage til, når der kommer en årlige opdatering. – Følg Thomas her <—

Podcast: Marketing Brief med Halfdan Timm og Emil Kristensen <—

Podcast: Marketers Morgen med Anders Saugstrup og Mikael Rieck <—

Podcast: SEO Podcast med Torbjørn Flensted <—

Podcast: Organisk Vækst med Simon Elkjær og Jesper Nørskov Jensen <—

Podcast: Pottercut med Ib Potter <—

 

Det bedste tip Maj har givet mig

Maj er uden sammenligning den bedste Mentor (og indpisker) jeg har samarbejdet med.

Hvis man selv er indstillet på at gøre en indsats, kan man nå langt med Majs Online Markedsføring Mentor forløb.

Online Mentorforløbet har været en rigtig god investering for både min forretning, men bestemt også på det personlige plan.

Maj giver sin ærlige og “helt nede på jorden” mening, og lægger ikke skjul på at der skal arbejdes hvis man ønsker succes online.

 

Lad mig lige opsummere her til sidst:

  • Erik opdagede at “online marketing” er “noget man kan lære”, så han begyndte at tage på konferencer og uddanne sig selv
  • Han skiftede webshop system til et af de mest seo-venlige webshop systemer på markedet – og så begyndte der at ske en vækst i omsætningen
  • Og apropos vækst! Da Erik benhårdt begyndte at prioritere at bruge tid på tiltag, der kunne give vækst og ikke KUN bruge tid på at “vedligeholde og passe de daglige opgaver”, så oplevede han yderlige at omsætningen steg.
  • Erik arbejder nu prioriteret på at udføre de opgaver, der handler om vækst på den lange bane
  • Og han uddanner sig forsat (så mon ikke vi kan give ham en High-Five på næste års MarketingCamp.dk)

 

Tør du gætte på, hvor Erik er henne om 2, 5 eller 7 år?

Det tør jeg faktisk godt!

Jeg kan jo se, hvad der er sket med Erik det seneste år.

Han går på arbejde.

Udføre de opgaver, der er vigtige for, at hans forretning stødt vokser og vækster.

Så JEG tror, at vi vil se mere og mere til Erik online, og som jeg har drillet ham med lige siden han startede på mit forløb, så bliver han brandet “Erik fra Gilpa”.

Erik har nemlig fået prioteret, hvad der er det absolut vigtigste for HAM i HANS forretning.

Og når man ved det og “gør det”…

Tja… Så er der egentligt kun en vej.

Og det er frem.

Jeg GLÆDER mig til at stå på sidelinjen og følge med og heppe.

Og dig?

Kan du komme i omdrejninger.

Du kan godt – DET ved jeg.

Maj Wismann interviewer Erik fra GilpaVi ses online.

Kh,
Maj

 

 

 

 

Vil du vide mere?

Læs mere om Erik´s hjemmeside Gilpa.dk <—

Læs mere om Eriks nyeste påfund Dinhundehvalp.dk <—

Læs mere om Maj´s Online Markedsførings Mentor Forløb <—

→ Få hjælp til flere kunder. Nu! ←
Close

Få Gratis adgang til 3 online foredrag

  • Kickstart din klientforretning" + arbejdsark
  • Sådan opbygger du en hjemmeside, der arbejder for dig 24/7
  • Spark R** i din biz med webinars
  • Følg mit nyhedsbrev og få onlinebiz tips, der virker
.