Morten sælger sin viden om LinkedIn både online og offline

Få succes online - Inspirerende interviews

 

 

Sådan startede jeg

Morten ViumJeg startede en blog i 2011 som handlede om, hvordan man som person kunne bruge sociale medier til at skabe professionelt netværk, skabe synlighed om sig selv og positionere sig selv som “ekspert”.

Efter 5 måneder fik jeg en henvendelse, om jeg ville holde oplæg for en gruppe jobsøgende.

Det var i København (boede selv i Randers på dette tidspunkt), lønnen var to flasker rødvin, og jeg  skulle selv betale transporten.

Men jeg var stolt over henvendelsen, og det var en super oplevelse!

 

Det bedste jeg har gjort for min forretning

På førstepladsen ligger et blogindlæg: Den ultimative guide til en top professionel LinkedIn profil. Det blogindlæg lå i 2 år på side 1 i Google på søgningen “LinkedIn” pga. masser af gode links fra kommuner (jobcentre), virksomheder og organisationer.

Jeg kan spore omsætning for nogle hundrede tusind tilbage til det indlæg.

Jeg vidste ikke meget om LinkedIn, da jeg skrev det, men sendte simpelthen nogle mails til folk, der vidste mere end mig, eller brugte det til rekruttering.

Alle sagde ja, og jeg lagde et kæmpe arbejde i det.

Det betalte sig!

Morten Viums online kursus i LinkedInPå andenpladsen ligger at udgive en e-bog: All In – Networking og personlig branding på LinkedIn (2012).

Jeg nyder stadig godt af den autoritet det giver at kunne sige, man har skrevet et bog 🙂

Mit nye e-kursus “Strategisk Networking på LinkedIn – Den digitale vej til nye relationer og nye kunder” kommer sikkert med på denne liste, men det er for tidligt at sige 🙂

 

Sådan tjener jeg mine penge

Jeg rådgiver og underviser virksomheder omkring sociale medier og hjælper dem med at blive mere forbundne. Vi starter ofte med LinkedIn, for det er det, de vil have når de kontakter mig, men kigger også på andre aspekter af deres digitale markedsføring.

Jeg arbejder primært med usexede virksomheder som banker, advokater, konsulenter osv., for de har et kæmpe potentiale i at blive stærkere forbundne med deres interessenter ved at dele deres viden.

Sekundært har jeg et forretningsområde omkring foredrag for jobsøgende, studerende og andre, der vil bruge LinkedIn i karrieresammenhæng. Her er kunderne typisk a-kasser, faglige organisationer, uddannelsesinstitutioner og kommuner.

Sidste forretningsområde er E-learning, som er ret nyt for mig, men som jeg er overbevist om bliver en vigtig del af min forretning på sigt.

Det er så dejligt skalerbart 🙂

 

Sådan er en arbejdsdag for mig

Jeg starter tidligt. Min hjerne fungerer ikke så godt om aftenen, så jeg er oppe kl. 6 og i gang kl. 7.

Ca. 3 dage om ugen er jeg ude hos kunderne. Her styrer opgaven dagens gang.

Morten ude i virksomhederneJeg opererer i hele Danmark, så det kan også være kl. 4 jeg er oppe.

Det involverer jo en masse transporttid, som jeg forsøger at bruge fornuftigt til at holde mig opdateret.

Her er podcasts en gave!

De to sidste dage på ugen går hurtigt med administration, telefonsamtaler med kunder, møder, tilbuds-skrivning osv.

Ind i mellem det hele, er jeg aktiv på sociale medier, og det er det, der – sammen med anbefalinger og indholds-arbejde lagt for år tilbage – der giver mig synlighed og kunder i dag.

Jeg ville gerne have meget mere tid til at udvikle, og det er der lagt plan for. Det skal komme ved at uddelegere.

 

Den dag, det gik op for mig, at jeg nok skulle klare det

Min kæreste sagde til mig kort efter, at jeg droppede den fine Handelshøjskoleuddannelse (fordi hun ved, hvor ufokuseret jeg kan være): Skriv en dato og en månedlig indkomst. Hvis ikke du når det, må du jo tilbage på skolebænken.

Hun er hård, og jeg elsker hende for det 🙂

Et par år senere diskuterede vi, hvordan det gik, og til hendes frustration kunne jeg ikke give en klar status. Jeg fortalte i stedet om, alt det gode, der ville ske i løbet af de næste 6 måneder, fordi det var der, mit hoved var (og stadig er).

Men jeg satte mig ind til computeren og gloede i netbank, regneark og bilag i et par timer og regnede på tingene.

Til min undren opdagede jeg, at jeg havde haft en gennemsnitlig indkomst højere end mit mål de seneste 5 måneder…

Jeg havde passeret målstregen, uden at opdage det.

Det var på én gang enormt bekræftende og en lidt flad fornemmelse. Men min kæreste var glad og mit hoved stillede 6 måneder frem igen 🙂

 

Jeg havde fået succes hurtigere, hvis…

Jeg var mere modig og lavede opsøgende salg.

Det er slet ikke noget, jeg har gjort, men det ville have bragt mig hurtigere til den første indkomst.

Det hele havde gået stærkere, hvis jeg havde involveret flere folk tidligere. At købe et godt råd eller hyre en freelancer har altid vist sig at være en fremragende investering for mig.

 

Det her skal du fokuserer på fremadrettet

NetværkFokuser på relationer.

Det er godt at sætte sig og lave indhold, som arbejder for dig, men det er virkelig vigtigt, at du opsøger at tale med folk om, hvad du laver (og hvad de laver).

Så kan I nemlig hjælpe hinanden!

Hele min forretning bygger på netværk – online og offline.

 

Derfor har jeg succes

Jeg tror nøglen er, at man skal være kick-ass ydmyg. Det kræver nok en uddybning 🙂

Det er nemmest (og mest ufarligt) at vente på, at nogen vælger dig.

Det gælder på fodboldbanen i skolegården og på arbejdspladsen, når forfremmelsen skal gives. Når du ikke bliver valgt, kan du brokke dig over at ingen anerkender, hvor dygtig du er.

Meget dansk.

Det sværeste og farligste er omvendt at være kick-ass og vælge sig selv.

At skrive et blogindlæg om det, der interesserer dig, uden du har fået lov, eller andre har udnævnt dig til ekspert først. At dele din viden og holdning med risiko for at andre ikke synes om det, men gøre det alligevel.

Andre har ikke givet dig lov, men du har givet dig selv lov og deri ligger din berettigelse. Og resultater kommer, fordi ingen andre tør.

Men gør det på en ydmyg måde med respekt for andre mennesker. Så vil andre nemlig hjælpe dig på vejen.

Jeg fandt modet, og det kan du også.

 

Jeg anbefaler, at du følger

Der er mange!

Seth Godin – For at få inspiration og tænke anderledes. Følg Seth her <—

Martin Thorborg – For motivation og mod til at blive mere kick-ass. Følg Martin her <—

Thomas Bigum – For tricks og tanker om sociale medier. Følg Thomas her <—

Astrid Haug – For viden om sociale medier. Følg Astrid her <—

Christina Klitsgaard – For viden om e-mail marketing. Følg Christina her <—

Eric Ziengs – For viden og diskussion om content marketing. Følg Eric her <—

Lars Skjoldby – For viden om SEO. Følg Lars her <—

Nikolaj Astrup – For inspiration til at få maks ud af livet. Følg Nicolai her <—

Mikael Rieck – For generel viden om online marketing og ikke mindst produktivitet. Følg Mikael her <—

Ib Potter – For online marketing på godt jysk. Følg Potter her <—

 

Det bedste tip Maj har givet mig?

Et meget konkret eksempel på Majs værdi, er hendes råd om, at jeg skulle tilbyde noget ekstra til folk, der køber inden for en bestemt periode.

Det skulle få dem til at slå til.

Da jeg sendte den sidste mail i kampagnen på slutdagen for introtilbuddet på mit online kursus, solgte jeg for 15.600 kr. på én dag. Så var Majs hyre flerfoldigt betalt hjem 🙂

Alt i alt til dags dato, har jeg solgt online kurser for 80.000,-

Og så har jeg en lille historie, jeg gerne vil tilføje:

Online-kurset er et fantastisk supplement til undervisningsforretningen.

Online kursus om LinkedInJeg var ude at holde oplæg om LinkedIn i en erhvervsafdeling i en virksomhed.

Efter kurset kom chefen op og spurgte mig, om jeg ville lave personlig sparring over tlf. for hver af hans medarbejdere (ca. 40) og hjælpe dem med deres profiler.

Jeg forklarede ham, at det ville jeg gerne, men at der var travlt, så det ville gå et par måneder, inden jeg kunne få tid til den store opgave.

Jeg tilføjede: Men jeg har dette online kursus, som bla bla bla – og gik derfra med en ordre på 20.000 kr. som kun krævede, at jeg lavede et nyt link til ham og skrev en faktura.

 

 

Maj Wismann interviewer Morten Vium om LinkedIn kurser

Online forløb omkring LinkedIn – Ja, det kan man faktisk også tjene penge på online og kombinere det med ens kurser in real life – det er fedt, og jeg synes at Morten gør det så godt!

Morten tog beslutningen, tilføjede et online produkt i sin produkt-portefølje og har tjent godt på det lige siden.

Hvad kunne du tænke dig at tilføje på hylderne i din butik?

Kh,
Maj

 

 

Vil du vide mere?

Du kan læse mere om Morten lige her ←

Du kan læse meget mere om Mortens LinkedIn online kursus her ←

★ Du kan læse mere om Maj´s store Online Markedsførings Mentor Forløbet her ←