Pernille hjælper virksomheder i forandring online og offline

Få succes online - Inspirerende interviews

 

 

Sådan startede jeg

Pernille Hjortkjær hjælper virksomheder i forandringJeg startede som selvstændig i marts 2012.

Jeg startede på sin vis lidt ved et tilfælde.

Der var nogle organisationsændringer på min daværende arbejdsplads, som stemte dårligt overens med mine værdier, og derfor fik jeg lavet en aftale med en tidligere kunde om en deltidsansættelse hos dem.

Da jeg skulle have min første løn, foreslog direktøren, at jeg “også bare kunne sende en regning”.

Det gjorde jeg så og valget var ikke svært, for i virkeligheden havde jeg haft en drøm om at blive selvstændig længe.

Mit første ønske om at blive selvstændig opstod da jeg i 2001 lavede studieprojekt hos Grundfos og Randers Reb sammen med min veninde og vi tænkte: “Det her det kan vi da tjene penge på”, og så oprettede vores første cvr-nummer.

Veninden blev imidlertid utilsigtet gravid og flyttede tættere på sine forældre og sin mands arbejde, så vores planer kom aldrig så langt.

Dengang.

Og godt for det, for da jeg startede i 2012 havde jeg en helt anden erfaring, som jeg trækker rigtig meget på i mit arbejde.

 

 

Det bedste, jeg har gjort for min forretning

Tre ting:

  1. At turde indrette mit arbejdsliv, så det passer til mig i stedet for at indrette det efter alle andres forventninger til hvordan “man” er selvstændig
  2. At lære at stå ved mine svage sider og spørge om hjælp og sparring til blandt andet at få eksekveret på mine mange planer blandt andet ved altid at have en coach/sparringspartner (som jeg skifter ind imellem alt efter hvilket fokus-område jeg har)
  3. At blive bevidst om mine arbejdsmønstre og ændre dem, der ikke er så hensigtsmæssige og tidseffektive

 

 

Sådan tjener jeg mine penge

Jeg har overordnet set to kundegrupper:

Ledere, rådgivere og fagspecialister, der oplever et eller andet, der ikke fungerer i deres liv. Det kan være de bøvler med at være effektive, er i tvivl om hvilken retning livet skal tage dem eller har konflikter enten med egne følelser eller med f.eks. en kollega.

Virksomheder eller organisationer, der står over for forandringer f.eks. når virksomheden vokser markant, eller hvis medarbejderne pludselig skal kunne noget andet end tidligere.

De kunder, der henvender sig til mig, er typisk lidt konservative og traditionelle og har typisk en medarbejderskare med en lang anciennitet, hvor forandringskravet kan føre til nedsat arbejdsglæde.

Jeg tjener mine penge på fire ting:

  1. Pernille Hjortkjær logoMine online klubber og forløb
  2. Fysiske kurser og workshops
  3. Individuel sparring og coaching
  4. Bestyrelsesarbejde

 

 

Sådan er en arbejdsdag for mig

Jeg arbejder bedst i intervaller, dvs. når jeg arbejder nogle timer og så holder en god lang pause og så arbejder igen.

Man kan sige, jeg trives godt med at arbejde som under sydens sol, hvor de holder siesta 🙂

Desuden har jeg mest energi om morgenen og formiddagen, men oplever tit, at jeg rent arbejdsmæssigt først kommer i flow sidst på dagen, når jeg har fornemmelsen af at deadline nærmer sig.

En ideel arbejdsdag starter for mig tidligt om morgenen, inden familien og resten af Danmark for alvor vågner.

Jeg starter altid dagen med en kop the, lidt blid musik eller P1 i ørerne alt efter min stemning – og med ipaden eller Macbooken foran mig.

Her tjekker jeg de sociale medier, Facebook og især LinkedIn, som mange af mine kunder er aktive på.

Jeg bruger for det meste en del tid på at like, dele og kommentere, hvad der sker på de sociale medier både som privatperson og som firma, så den første halve-hele timer er jeg i spændingsfeltet mellem at være “på arbejde” og bare “hygge mig”.

Her om morgenen tjekker jeg også min mail – som det eneste tidspunkt på dagen – og sorterer indholdet ud fra dette princip:

  • Slet (rigtig meget kan faktisk slettes med det samme)
  • Svar med det samme
  • Svar senere (og så lægger jeg mailen i min kalender på et bestemt tidspunkt som en decideret aftale)

Ved 7-tiden skal mine piger op, så den næste times tid er jeg kun mor med de sædvanlige gøremål, når man har børn: Morgenvækning, morgenmad, madpakkesmøring og afsted til skole.

Klokken 8 er børnene afsted og jeg er klar til at gå i gang med dagen.Pernille Hjortkjær hjælper virksomheder online

Jeg starter dagene med at gøre noget godt for mig selv, fordi jeg efterhånden har lært, at jeg kun kan være noget for andre, hvis jeg først og fremmest gør noget godt for mig selv.

Det gør jeg enten ved at løbe en tur i skoven og tage et friskt havbad, eller ved at tage til yoga i mit favorit yogastudie.

Det er forskelligt, hvor lang tid jeg bruger på det – et par timer eller hele formiddagen.

Bagefter har jeg enten en kunde, jeg skal coache på telefonen eller fysisk, f.eks. gående, et kundemøde jeg skal til eller noget materiale, jeg skal producere.

Det kan være en artikel til min eller andres hjemmesider, noget materiale til mine online klubber eller forløb eller et nyhedsbrev. Nogle gange er det skriftlige materiaer – andre gange – lyd og videofiler.

Jeg har et kontor i byen, jeg er på nogle dage i ugen. Resten af dagene arbejder jeg hjemmefra.

Mine piger kommer hjem fra skole mellem klokken 15 og 16, og jeg sørger altid for at være hjemme omkring samme tid som dem.

Når de kommer hjem trænger de som regel til at slappe af, inden de skal socialisere en masse med deres mor.

Derfor har jeg tit et par timer, hvor jeg sidder sammen med dem og arbejder lidt med mine tekster mens de ser tv. Mit skrivebord står midt i vores stue, så jeg kan sidde og arbejde mens de sidder og ser tv uden at jeg føler vi er langt væk fra hinanden.

Omkring kl. 17 slår jeg over i mor-mode og begynder at lave mad og gå i gang med vores aftenritualer, indtil pigerne er i seng.

Når de sover sætter jeg mig nogle gange og skriver videre på artikler – især hvis jeg er inde i en periode med et godt flow.

Men langt de fleste gange er jeg ved at være lidt træt, og med en god bog eller ser en film inden jeg går i seng.

Og jeg sørger for at få mit nattesøvn – hver nat.

For i dag ved jeg at også den er pokkers vigtig for, at jeg kan fungere ordentligt.

 

Den dag, det gik op for mig, at jeg nok skulle klare det

Det var en morgen, hvor jeg vågnede, og det første jeg så var en SMS fra min simplero-shop om, at der var tikket en ordre ind i de tidligere morgentimer.

En medarbejder, jeg overhovedet ikke kendte, fra en stor dansk virksomhed virksomhed havde købt et kursus hos mig.

Jeg blev vildt overrasket og bagefter helt vildt glad og tænkte, at når sådan en person og virksomhed finder mig online og alene på den baggrund har tillid til mit produkt, så skal det nok gå.

 

Jeg havde fået succes hurtigere, hvis…

Jeg havde kendt til og taget ejerskab for hele salgsprocessen.

Altså jeg mener vist at det fungerer sådan her:
Kunderne googler og finder mig på nettet eller finder mig på de sociale medier, kommer ind på min hjemmeside, læser mine artikler og tilmelder sig mit nyhedsbrev og får kendsskab og tillid til mig via mine mange informative nyhedsbreve og til sidst går fra at være interesserede læsere til betalende kunder.

 

Det her vil jeg fokusere på fremadrettet

At producere mere og mere indhold til mine sider, så jeg bliver ved med at have masser af god viden at give til dem, der kommer forbi min sider.

 

Derfor har jeg succes

Pernille Hjortkjær i medierneFordi jeg nu har SKABELONEN for, hvad der virker i de forskellige faser af købsprocessen.

Jeg ved præcist, hvad jeg skal gøre.

Hvorfor jeg skal gøre det.

Hvornår jeg skal gøre det og ikke mindst, hvordan jeg skal gøre det.

Og så fordi jeg faktisk gør det 🙂

 

Jeg anbefaler, at du følger

Dem, der giver mening for dig lige der, hvor du er i din forretning.

For mig selv skifter det rigtig meget alt efter hvilket fokus, jeg selv har.

I øjeblikket er jeg i en implementeringsfase og har lukket ned for langt de fleste input.

Dog følger jeg Morten Spindler, der på imponerende vis sender læsværdige nyhedsbreve hver eneste dag.

Det inspirerer mig ret meget lige nu.

Følg Hr. Spindler lige her <—

 

Det bedste tip Maj har givet mig

Skalerbart materialeOrdet “skalérbart”

At det jeg laver til én kunde, skal kunne “genbruges” til den næste kunde.

Altså at når jeg udvikler et kursus eller noget materiale, så skal det kunne bruges af ikke bare én kunde men af flere.

Det har betydet noget for alt det, jeg laver og blandt andet den måde, jeg skriver nyhedsbreve og blogindlæg på, fordi jeg tænker over, at et indlæg skal kunne læses og give mening også om ti år og ikke bare her og nu.

 

 

Maj Wismann interviewer Pernille Hjortkjær

Pernille lærer nyt, implementere og høster frugterne af arbejdet.

Det er lige sådan, dét skal være, for så rykker man fremad i stille og roligt tempo.

Hvad er det næste lille skridt, du kan tage?

Kh,
Maj

 

 

Vil du vide mere?

Du kan læse meget mere om Pernille her  ←

★ Du kan læse mere om Maj´s store Online Markedsførings Mentor Forløbet: → Online Markedsførings Mentor Forløb ←