Når man møder en selvstændig med succes, som klarer det rigtig godt, kan man lynhurtigt drage alle mulige konklusioner omkring, hvorfor de har fået den succes.

Men alt for sjældent VED vi rent faktisk, hvad der ligger til grund for det. Nogle gange kan det se ud som om, at det har handlet om held, og om at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.

Men i langt de fleste tilfælde, så ligger der ofte års intensivt arbejde bagved, masser af ”fejl-investeringer” af tid, energi, penge og følelser, masser af erfaringer og sidst men ikke mindst, masser af rådgivning.

Enten rådgivning man har fået gratis, eller rådgivning man har betalt sig fra.

Personligt undrer jeg mig ofte over, hvorfor så mange af de iværksættere, jeg møder, vil opfinde den dybe tallerken selv hele tiden, i stedet for at række hånden ud og få viden og hjælp, der kan speede processen gevaldigt op i deres forretning.

Ofte behøver det ikke koste en bondegård at få råd og vejledning af kompetente mennesker, der har års erfaring på bagen.

Selv havde jeg stor glæde af den iværksætter mentor, jeg havde via mit lokale erhvervsråd, da jeg for alvor gik online. Jeg har selv lange perioder uden en mentor, men nogle gange så får jeg brug for én at spille bold med, og så hyrer jeg dygtige folk ind. Pt. en online marketing ekspert fra England, der skal rådgive mig om det engelske marked.

Godt nok rådgiver jeg iværksættere, der gerne vil have hjælp til at opbygge et online univers som mine egne på websexolog.dk og majwismann.com via mit Online Markedsførings Mentor Forløb, men jeg laver sjældent 1:1 rådgivning og coaching.

Derfor har jeg snakket med 9 af de (i mine øjne) absolut bedste og mest kompetente danske kvindelige iværksætter mentorer, der i årevis har rådgivet, guidet, coachet og hjulpet danske kvindelige iværksættere med at opnå lige præcis den succes, de har defineret som værende succes i deres unikke forretning.

Jeg stillede dem ét spørgsmål.

Dét her:

Iværksætter mentor

 

Iværksætter mentor Lise Halskov

Annette Klausen Bengtsson
www.mindfocus.dk

“Mit absolut bedste råd for at få succes med sin forretning, er fokus og vedholdenhed. Mange mennesker fortalte mig, i starten, at det ville tage 3-5 år at skabe en fornuftig og sund virksomhed. Det viste sig at være sandt i mit tilfælde.

Desværre var min første og største fejl var, at jeg troede, at jeg kunne være undtagelsen, der klarede det på ultra kort tid. Det betød, at jeg sprang på alle de mange mennesker som mente, at de havde de vise sten til at øge min omsætning.

Jeg følte mig som en bold i en flippermaskine, mens jeg fløj rundt og brugte virkeligt mange penge, som jeg aldrig tjente ind igen. 

Jeg har været medlem af alverdens netværk, jeg har købt en bunke online produkter som skulle lære mig at optimere min forretning, jeg har forsøgt at sælge via e-mail markedsføring og jeg har sågar selv forsøgt at sælge min viden via online produkter.

Intet af det hjalp i min forretning.

Først da jeg droppede ideen om genveje, eller forsøgte at kopiere andres måder at gøre tingene på, og istedet bare fokuserede på min styrke, flyttede det sig for mig. Det betyder at jeg i dag udelukkende fokuserer på at holde foredrag, kurser og one-to-one sparringssamtaler med mellemledere. Fordi jeg ved at det er min styrke er at tale med/overfor mennesker.

Jeg udvælger mine kunder på forhånd. Så kontakter jeg dem og får et møde i stand, hvor jeg sælger mig selv. Det er de fleste iværksætteres hadeopgave nummer 1, og derfor så mange forsøger alle mulige og umulige smutveje, for at slippe. Men da jeg først fandt fred med at det virker bedst for mig, selvom det er hårdt arbejde og tager lang tid, så flyttede det virkeligt på tingene.

Og efter nogle år, begyndte kunderne at komme til mig, i stedet for at jeg skulle komme til dem. Men det tog lang tid. Og jeg var nødt til at blev ved med at tro på projektet. At være vedholdende.

Så mit råd til dig som ny iværksætter er, at kende din målgruppe rigtig godt, vide hvad præcis de har behov for som du kan hjælpe dem med, og være skarp på, hvordan du hjælper bedst. Når du ved det så er der blot tilbage at lægge en plan for, hvordan du sælger dine varer eller ydelser og arbejder fokuseret og vedholdende efter den.

Der findes ingen genveje. Det kræver en kæmpe indsats. Til gengæld er det virkelig fedt at være sin egen chef.”

Iværksætter mentor ordning

 

Iværksætter mentor Lise Halskov

Lise Halskov
www.Onlinehaj.dk

“Jeg synes, at den største løgn vi bliver mødt med er, at det er en let og ubesværet vej fra du står som nystartet iværksætter til du opnår succes.

Vejen dertil kan være lang og snørklet, men en af de ting, jeg oplever som det, der har givet mest pote er at hage sig godt fast i en grundlæggende strategi og så ellers bare blive ved.

Det er alt for let at flakse rundt imellem forskellige taktiske ”sjove” nye muligheder, men hvis du bider dig fast i din grund-ide – altså kernen i, hvorfor du gør det, du gør – så kommer du længst.

Før du sætter en ny aktivitet i gang, så måler du lige op, om den aktivitet bringer dig tættere på det, du vil opnå eller om den ”bare” er en fiks ide, og så bliver du ved.

Hvis du f.eks. laver marketing via e-mails, så sender du ikke bare en mail ud en gang imellem, så sender du mails ud i en jævn strøm, og du bliver ved, selv når du næsten ikke gider.

Og så retter du ind efterhånden, så du bruger din tid der, hvor det giver reel værdi og skræller alt det væk, der ikke giver værdi.”

Iværksætter mentor ordning

 

Iværksætter mentor Malene Fich Weischer

Malene Fich Weischer
www.netinspire.dk

“Lær kernen i din virksomhed at kende: Hvem er du, hvem er dine kunder – og hvad kan DU give dem, som ingen andre kan?

Hvorfor skal de vælge dig?

De fleste selvstændige, jeg møder, har en million idéer, men kun de færreste bliver til noget, fordi der hele tiden kommer et nyt indfald i vejen. – Og kunderne bliver bare mere og mere forvirrede over, hvad de egentlig kan købe hos dig.

Så lær kernen i din forretning at kende. Når den er på plads, kan du kommunikere meget mere direkte og klart, hvilket er alfa omega for at skabe salg og konverteringer.”

Iværksætter mentor ordning

 

Iværksætter mentor Majbritt Lund

Majbritt Lund
www.majbrittlund.dk

Du skal tage dig godt betalt. Mange – især kvinder – er bange for at skræmme deres kunder væk med prisen. 

Derfor sælger de deres ydelser for billigt. Og det har tit katastrofale konsekvenser for deres virksomhed. Og mulighed for at overleve.

Især, hvis vi sælger vores egen tid til en kunde ad gangen, er det helt nødvendigt at tage en forholdsvis høj pris for at kunne leve af det.

For den tid, vi bruger på kunden, kan vi ikke sælge til andre kunder. Og arbejdstid er dyrt.

Jeg har mødt mange selvstændige, som har sat deres priser så lavt, at de ikke engang ville kunne hæve en ordentlig løn, hvis vi antog, at de kunne fakturere 80 % af en arbejdsdag. Og det er en meget optimistisk antagelse. For mange selvstændige er det mere realistisk at kunne fakturere omkring halvdelen af arbejdstiden.

Hvis du tager dig godt nok betalt, kan du betale dig ud af en række af de problemer, du risikerer at løbe ind i. Og du kan blive endnu bedre til din kerneopgave, fordi du kan fokusere på den. I stedet for at bekymre dig om alle mulige andre opgaver som teknik, bogføring, forplejning af dine gæster m.m.m.

Og du slipper for at knokle rundt hele tiden. Og knokle så meget at du blive træt, hvilket forringer kvaliteten af din ydelse. Og så bliver den jo mindre værd.

På en klar andenplads vil jeg sige: Læg en plan for, hvad du vil på længere sigt. Både med dit firma helt generelt og med alle de projekter, du sætter i gang. Hvad vil du konkret have ud af dem?

Alt for mange selvstændige bruger deres kostbare tid uden at forholde sig til, om de er på vej ud af det rette spor eller ej. Hvis du vil skrive en bog, så vurder benhårdt, hvad du forventer at få ud af den. Og analyser dine netværk: Hvad har du brug for? Får du det, der hvor du er nu?”

Iværksætter mentor ordning

Christina Klitsgaard

Christina Klitsgaard
www.ChristinaKlitsgaard.dk

Vær flittig. Arbejd når andre ikke gør, og arbejd videre når de tager på ferie. Gør dig umage. Vær selvkritisk, men lad være med at sabotere dig selv. Du bliver ødelagt af det. Sæt dit forbrug ned. Accepter at ikke alle elsker dig. Nogle vil ikke bryde sig om dig. Slip dem.

Vær ydmyg. Fortsæt med at være ydmyg når du får succes. Det klæder dig. Indrøm dine fejl (du kommer til at begå masser af dem), men lad dem ikke slå dig ud. Undgå at låne penge.

Gå efter den ide, der har så godt fat i dig, at den vækker dig om natten.  Ideer der er umulige  at ryste af, er ofte de mest fantastiske. Lær ikke at sælge. Lær at få dem til at købe.

Vær optaget af din kundes problemer. Løs dem. Vær optaget af din kundes behov. Dæk dem. Giv uventet værdi. Læg store planer. Drøm om noget endnu større. Og brug det som dit pejlemærke, når du er lige ved at dø over, hvor sindssygt hårdt det hele er.

Lyt til andre. Lad være med at lytte til andre. Forstå forskellen. Lær at sige fuck det.”

 

Online Mentor Lisbeth Scharling

Webwoman Lisbeth Scharling
www.webwoman.dk

Pas på eksperters råd – Vil du markedsføre og sælge effektivt, skal du ikke lytte til diverse marketingeksperters råd, metoder og værktøjer… før du kender din målgruppe.

Du bliver vildledt og køber dig fattig og frustreret, hvis du investerer i kurser, ebøger og rådgivning, før du kender dine metoder og behov. Du skal vide eksakt, hvem dine kunder er. Hvordan de er. Hvad de har brug for. Hvor du skal kommunikere med dem. Hvordan du kan engagere dem.

Vil du afsætte dyr rådgivning, foredrag og undervisning til chefer i store virksomheder kan du ikke nødvendigvis bruge samme teknikker som dem, der sælger relativt billige varer til almindelige forbrugere.

Søgemaskineoptimering er vigtigere til konkrete og efterspurgte varer end til unikke ydelser, som dine potentielle kunder endnu ikke ved, de har brug for. Sociale medier er ikke nødvendigvis effektive til dit publikum. Selvom vi stort set alle har en profil på et eller flere sociale medier, er der stadig mange, der ikke ret gerne liker, deler og kommenterer virksomheders opslag.

Emailmarketing er en af de mest effektive metoder – til nogle målgrupper.

Alder, uddannelse, køn og personlige vaner spiller en langt større rolle, end de fleste forestiller sig og indretter sig på.

Du kan ikke bygge den rigtige hjemmeside, skrive effektive nyhedsbreve eller tiltrækkende blogindlæg og sætte fut i sociale medier, hvis du ikke kender dine kunder i detaljer.

Du kan ikke vælge kurser eller eksperter til at hjælpe dig – eller metoder til at markedsføre dig – hvis du ikke ved, hvem, hvordan og hvor dine kunder er.”

 

Strup og Strup

Strup & Strup
www.strupogstrup.dk

”Godt og brugbart indhold er kernen i den nye type markedsføring, der får kunderne til at komme til dig. Fra sociale medier til reklamer og PR. Det viser ægthed og autenticitet, som både virksomheder og kunder efterspørger. Altså historier om rigtige mennesker og rigtige løsninger – på rigtige problemer.”

Du lægger måske ikke mærke til det, men din hverdag er fyldt med content marketing – lige fra artikler du læser på nettet, videoer på Youtube og reklamer i fjernsynet. Det hele handler om indhold, om at fortælle det, som modtageren ønsker af vide, om at dukke op i Google og fortælle de gode historier med brugeren i fokus.

Helt lavpraktisk kan det være blogindlæg, der hjælper dig med at vælge din rejse, det kan være instruktionsvideoer til din nye computer eller madopskrifter fra Arla.”

Hvorfor kalder I det brand journalism?

For os er brand journalism et værktøj til god content marketing. Med journalistiske teknikker graver vi de gode historier frem ved at spørge. ”Hvorfor gør I, som I gør?”, ”hvorfor vil I fortælle netop den her historie?”, ”hvordan er I anderledes end andre?”, ”hvad er jeres bedste råd?” Vi hjælper med at finde kernen i virksomheden og med udgangspunkt i kerne og målgruppe kan vi sikre god content marketing, som skaber værdi for kunderne.”

5 tips til godt indhold fra Strup & Strup

1.      Tænk over hvem din målgruppe er, og hvor de søger information fra.

2.      Kend nyhedskriterierne (aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation).

3.      Arbejd med indholdsplaner for at have styr på, hvad og hvornår indhold udgives.

4.      Tænk visuelt: videoer, billeder, infografik osv. – det ”læses” oftere end tekst.

5.      Integrer dit indhold på alle platforme, så du udsender ensartet kommunikation.

Kundemagneterne

Jannie Illum Gade
www.kundemagneterne.dk

Du ER ikke lig dét, der står på din konto – Hemmeligheder du (måske) ikke kendte om de andre selvstændige kvinder!

Jeg – Jannie – fik som nybagt mor et råd af sundhedsplejersken, som jeg aldrig vil glemme. Hun sagde: ”Når du ser en smart mor sidde og amme på en smart cafe, med håret sat og make-uppen på plads (og måske endda tøj, der matcher babys), så lad dig ikke narre: Hun sidder dér på sin overskudsdag, men har med garanti også zombie-dage ligesom dig”.

Jeg skulle altså ikke gå og spilde energi og tid på at tro, at alle andre har det meget bedre end mig – og klarer opgaven med langt større overskud. Næ som hun sagde: ”Vi starter alle mor-livet som nybegyndere.

Den udtalelse tænker jeg ofte tilbage på, for der gælder præcis det samme, når du starter egen virksomhed. Som rådgivere for selvstændige kvinder (70 % af vores kunder er kvinder) møder vi i Kundemagneterne rigtigt mange, som tror de er alene om – indimellem – at føle sig:

  • Alene om ansvaret
  • Ensom, fordi ægtefælle, familie og veninder har svært ved at forstå hvad det vil sige at drive virksomhed
  • Afmægtig pga. tvivl om HVAD hun konkret skal gøre og ikke gøre for at sælge mere
  • Frustreret fordi hun får en masse velmenende råd, som hun dybest set ikke har lyst til at følge  – eller ligefrem føler det ville være forkert at følge. F.eks.: ”Bare ring til nogen”.

Du ER ikke dét, der står på din konto!

Noget af det allerværste er, hvis du kommer til at føle, at du ikke er dygtig nok. Faktisk føler mange selvstændige kvinder, at der er lighedstegn mellem hvad der står (og især ikke står) på kontoen.

Men det er en kæmpe fejl. For vi ER ikke vores virksomheder. Heller ikke selvom vi ligger hjerteblod og uendeligt meget energi deri.

Vi driver vores virksomheder med de bedste intentioner. Og hvis der er nogle mangler indenfor viden eller evner, må vi bare konstatere det hurtigst muligt og derpå dygtiggøre os. Eller søge hjælp.

Dette er altså vores bedste råd til dig:

1: Lad være med at tro at alle andre klarer sig bedre end dig. Det de viser og fortæller om er fra deres overskudsdage! Alle har underskudsdage. (Også dem du tror er superseje bussinesskvinder – deres udfordringer er måske bare nogle andre end dem du slås med lige nu!). Fokusér i stedet på at finde løsninger på de udfordringer, du møder. Så længe det er nye udfordringer, der opstår er du jo på vej.

2: Saldoen på din konto er ikke lig med dine evner som virksomhedsejer. Men hvis dét du plejer at gøre ikke virker, så prøv noget andet. F.eks. at investere dig ud af en svær situation i stedet for at spare eller tro at ”det går over af sig selv”.  

3: Søg viden hos nogen, der har erfaring med at hjælpe netop sådan en som dig, med præcis den udfordring du har. Spørg dem ligeud om de før har løst lignende opgave. NB: Selv de mest velmenende råd fra personer med andre kundetyper end dig, kan være fatale for dig og din virksomhed. Faktisk kan dine udfordringer meget vel være løst, hvis du blot lærer præcis, hvem du bør lytte til, og hvad du får mest ud af at bruge din tid på.

Og især hvad du ikke længere skal spilde tid, energi og penge på” 

Vibeke Storm Frandsen

Vibeke Storm-Frandsen
www.bureaubystorm.dk

“Du skal møde op og arbejde hver dag – Livet som selvstændig er ikke en pyjamasparty krydret med lækre kaffemøder på hippe caféer. I hvert fald ikke, hvis du vil have succes.

Det er heller ikke hovedløs, endeløs og hjerteløs klikken rundt på das grosse Internet og konfus læsning af “101 nats sådan manifesterer du din succes ved at….”. Hold op med det. I hvert fald hvis vil have succes.

Min erfaring siger mig, at du skal arbejde. Chokket og aha-oplevelsen lammer dig nu, jeg ved det.

Du skal arbejde med de helt rigtige. Den rigtige målgruppe. Det rigtige projekt. Det er skide svært i starten, men du skal gøre det alligevel.

Du skal gennemføre ét projekt, teste det og evaluere det. Lære af det. Og vurdere næste skridt ud fra det. Skriv bukserne ned til anklerne og kommunikér dit budskab ud til den målgruppe, der både vil, kan og har råd til det, du har at tilbyde. Drop alle dem, der ikke vil, kan eller ikke har råd. Dem om det. Dig om de rigtige.

Så træk de seje arbejdsbukser på. Sæt dig ned. Og arbejd. Hver dag. Gennemfør, test og evaluer. De hippe caféer må vente. Din pyjamas og de bløde uldstrømper må blive i soveværelset – succes er kun mulig, hvis du møder op hver dag og arbejder.”

Er du selvstændig?

… Så lad mig høre, hvad det bedste råd du nogensinde har fået er og gerne hvem du har fået det af også?

Skriv en kommentar herunder.
Maj Wismann - iværksætter mentor

Maj Wismann

Maj Wismann er ejeren af onlinebiz.dk. Hun har i 3 år arbejdet professionelt med rådgivning af iværksættere, der ønsker at skabe et onlineunivers med online kurser og online workshops, som hendes egne websexolog.dk og majwismann.com

 

 

 

→ Få hjælp til flere kunder. Nu! ←
Close

Få Gratis adgang til 3 online foredrag

  • Kickstart din klientforretning" + arbejdsark
  • Sådan opbygger du en hjemmeside, der arbejder for dig 24/7
  • Spark R** i din biz med webinars
  • Følg mit nyhedsbrev og få onlinebiz tips, der virker
.